Voorbeschouwing: FC Volendam laat eigen gezicht weer zien

• donderdag, 22 okt 2009

In de laatste twee thuiswedstrijden heeft FC Volendam niet alleen twee keer de nul gehouden, maar ook getoond, dat de weg omhoog gevonden is. Bivakkeren in het rechterrijtje is voor Volendam vrij ongebruikelijk. Langzaam maar zeker is het eigen gezicht van Volendam weer zichtbaar. Het gaat niet negentig minuten lang van een leien dakje, maar de wijze waarop de doelpunten tegen FC Emmen tot stand kwamen, toonde aan, dat de automatismen steeds beter uitgevoerd worden.

Deze vrijdag gaat FC Volendam naar Haarlem. Een wedstrijd met een bijzonder tintje. De kleur van de echte derby’s is in het moderne voetbal vrijwel niet meer zichtbaar, maar de Noord-Hollandse onderonsjes hebben toch nog altijd iets aparts. Twee jaar geleden nam Haarlem een 2-0 voorsprong. Dat was in een fase in de competitie, waarin FC Volendam vrij makkelijk een wedstrijd naar de hand kon zetten. Het werd 2-2, maar voor Volendam voelde dat als flink puntverlies. Een jaar eerder opende de nieuwe competitie zich in Haarlem met een 1-1 gelijkspel. Toen was het Volendam, dat door Jack Tuijp de score had geopend, op slag van rust. Beide resultaten geven aan, dat er in Haarlem met opgestroopte mouwen gespeeld moet worden. De aansluiting bij de subtop is in zicht als er geen nieuw puntverlies geleden wordt. De overwinningen op Oss en Emmen hebben de ploeg op het goede pad gezet. In Haarlem mag er een vervolg aan gegeven worden. Op eigen kracht, want cadeautjes bestaan niet in het betaald voetbal. Zeker niet, nu de KNVB duidelijk gemaakt heeft dat hoe dan ook de degradatieregeling gehandhaafd wordt.