Voorbeschouwing FC Volendam - RBC Roosendaal

• zondag, 24 okt 2010

Voor de supporters van FC Volendam zal het na de zinderende partij voetbal tegen Go Ahead Eagles een uitzien zijn naar! Wie ook Sparta Rotterdam – FC Volendam heeft gezien en daarna getuige was van het titanengevecht tegen de Eagles weet, dat FC Volendam de punten bepaald niet cadeau krijgt, maar dat er wel een elftal op de mat staat, dat maar een doel heeft. Meedoen om de prijzen en daar ook heel diep voor wil gaan. Hij weet ondertussen ook, dat het volledig op eigen kracht moet gebeuren. In de afgelopen jaren heeft FC Volendam twee keer de Fair Playcup gewonnen met strelend voetbal. Wie nu de cijfers van de scheidsrechters ziet, krijgt de indruk dat FC Volendam in een vrij-worstelencompetitie verzeild geraakt is. Drie rode kaarten in de laatste twee wedstrijden. Haverkort en Kamphuis hadden een eigen interpretatie van de speelstijl. Het gemak waarmee de serie gele kaarten gegeven werd, toont aan, dat de lat soms wel erg laag gelegd wordt. In de eredivisie is dat een zeldzaamheid, in de Jupiler League een terugkerende gewoonte. Gelukkig heeft Gert Kruys een brede selectie. Ook weet hij dat er heftig op de deur van het eerste elftal geklopt wordt door doorbrekende jeugd uit de eigen viersterrenopleiding.

Tegen Go Ahead Eagles stond daar ineens een uitstekend debuterende Frank Schilder en even later ook Geraldo Hoogvliets. Op de bank zat ook nog Ludcinio Marengo. Door schorsingen en blessures moet er nu steeds geschoven worden, maar zelfs als dat met negen man moet, blijkt de veerkracht van het Andere Oranje fantastisch. In de laatste thuiswedstrijd kwam daar ook de steun bij van het Volendampubliek. Wat vroeger heel normaal was, en Volendam zich vaak de underdog voelde, is nu een zeldzaamheid gewonnen. Een stadion dat op zijn grondvesten schudt, omdat het publiek er massaal voor gaat. Het overdonderende kabaal in de laatste twintig minuten was een mega-steun in de rug van de spelers. Achterin werd niets meer weggegeven. Er kwam ook nog kansen, maar daarvoor ontbrak dat laatste beetje kracht.

Nu komt RBC Roosendaal naar Volendam. De ploeg heeft dertien punten uit negen wedstrijden. Vier werden er gewonnen, een gelijk en vier verloren. Lang was er geen hoofdtrainer, maar op die stoel zit nu Fuat Capa. Zijn ploeg heeft sterke uitslagen gekoppeld aan tegenvallers. Het meest in het oog sprong de 3-0 overwinning op Sparta Rotterdam. Na de monsteroverwinning tegen Almere City FC dacht Sparta in Roosendaal wel even verder te marcheren. Juist een ploeg als RBC laat dan zien wat er dan mogelijk is in de voetballerij. FC Volendam mag zich dus gewaarschuwd heten.