Voorbeschouwing FC Volendam - RKC Waalwijk

• donderdag, 10 mrt 2011

FC Volendam krijgt komende vrijdag een aantrekkelijke tegenstander om aan te tonen, dat het puntverlies tegen Helmond Sport niet het spoor is, waarop de competitie wordt afgemaakt. Op weg naar de play-offs heeft de technische staf nog goed voor ogen hoe de ploeg zich als sterke eenheid kan voorbereiden en de nodige punten zal binnenslepen.
In de uitwedstrijd op vrijdag van kermis tegen RKC Waalwijk namen de Waalwijkers een al snel 1-0 voorsprong door Sander Duits. Deze werd nog voor rust door Henny Schilder en Melvin Platje teniet gedaan. De overwinning leek binnen bereik, maar een kwartier voor tijd werd een vrije trap buiten het strafschopgebied FC Volendam noodlottig. De eenzijdig leidende scheidsrechter Van der Scheer dwong de Volendammuur pal voor de neus van doelman Robbin Ruiter te gaan staan. Derk Boerrigter zag de wanhoop bij de Volendamkeeper, die werkelijk niets kon zien met tien man voor zijn neus. Snoeihard en recht door de muur joeg de ex-Zwollespeler de bal tegen het net. Met die 2-2 kon FC Volendam wel leven, al was de overwinning wel erg dichtbij.

Wekenlang trok FC Volendam zich aan deze succesrijke gevoelens op. Inmiddels is RKC Waalwijk in goeden doen geraakt en heeft het de tweede plaats stevig in handen gekregen. De Waalwijkers willen snel terug naar de eredivisie, al moet dat via de play-offs. FC Volendam kan daar een stokje voor steken. Deze vrijdag of in de play-offs. Dat is afhankelijk van de plaats waar FC Volendam gaat eindigen. De missie die de club zichzelf oplegt, is het halen van een van de eerste vijf plaatsen. Na de 0-1 tegen Helmond Sport is plaats vijf waar Volendam staat. Tegen RKC Waalwijk kan goede zaken worden gedaan. Veel steun kan worden gegeven door de eigen supporters. Wetend dat de gemiddelde Volendamsupporters zelden echt tevreden is, gaat het elftal er toch van uit, dat de supporters als twaalfde man achter de ploeg gaan staan. Niet met snijdend sarcastische, luid hoorbare persoonlijk gerichte opmerkingen, maar met meelevende steun, die tot in wijde omtrek te horen is. Laat de tijden herleven dat clubs bang waren voor FC Volendam, waar het op de tribunes altijd vreselijk spookte. De Volendamaanhang stond niet alleen bekend vanwege het uiterst sportieve gedrag, maar ook om het gigantische lawaai dat gemaakt werd. Dat zullen de spelers waarderen.