Voorbeschouwing FC Volendam - Sparta R.

• vrijdag, 22 apr 2011

FC Volendam strijdt om vijfde plaats

Toen Gert Kruys aantrad, kreeg hij na het beroerde vorige seizoen de uitdrukkelijke wens om FC Volendam te laten meedoen om de prijzen. Het elftal startte voortvarend. Door de berg routine die met Olaf Lindenbergh en Barry Opdam toegevoegd werd, bleef de ploeg vijftien wedstrijden ongeslagen. Daarmee werd ook de tweede periodetitel binnengehaald. Lang zag het er naar uit, dat het een nek-aan-nek race zou worden met FC Zwolle. Al voor de winterstop moest FC Volendam afhaken. Met name het wegvallen van verdedigende basisspelers brak de ploeg op. Toch bleef het Andere Oranje lang in de kopgroep hangen. Na de winterstop lukte het echter niet snel genoeg het oude ritme te hervatten. Juist op het moment, dat het geloof in eigen kunnen weer opgevijzeld werd, zoals thuis tegen FC Den Bosch, viel weer een andere verdediger weg. Aanvallend mankeerde er weinig. FC Volendam schiep zich enorme kansen. Zo werd in Apeldoorn uit veertien goede mogelijkheden niet een keer gescoord. En in Deventer pakten de herboren Jack Tuijp en de uiterst lastige Melvin Platje drie doelpunten. Maar de verdedigers die het opvangwerk verrichtten, hadden teveel aanvallende aspiraties, waardoor de razendsnelle vleugelspitsen van Go Ahead Eagles de avond van hun leven hadden. Ondertussen is het zich kunnen plaatsen voor plaats vijf nog altijd niet uit beeld. Afgelopen weekend ging Go Ahead Eagles weliswaar over FC Volendam heen, maar werd Sportclub Cambuur door RKC Waalwijk teruggefloten. Met twee ploegen op 44 en een op 45 punten is het in onze contreien razend spannend. FC Volendam heeft als laatste wedstrijd op 6 mei Veendam thuis, volgende week FC Eindhoven uit en deze vrijdag Sparta Rotterdam thuis. Twee keer thuis, wat met de steun van het de laatste weken fantastisch meelevende publiek, een mooie kans is op instappen in de tweede play-offsronde.
De gasten van deze vrijdag komen in principe niet om aan deze optie mee te werken. Zij maken exact een zelfde seizoen door als FC Volendam vorig jaar. De omschakeling na mooie eredivisiejaren en wennen aan het voetbal in de Jupiler League vergt meer dan balkunde. Met Gert Kruys is FC Volendam op de weg terug. Sparta Rotterdam liet in Eindhoven zien dat het zich ook vastklampt aan betere perspectieven. Afgelopen maandag was FC Zwolle daar getuige van. FC Volendam mag nu laten zien, dat de opstap in Rotterdam, waar het 1-1 werd door een 0-1 van Lindenbergh, geen toeval was.