Voorbeschouwing FC Volendam - Sparta R.

• dinsdag, 22 sep 2009

Een erg oude bekende komt op bezoek

Speelden FC Volendam en Sparta in de competitie al 52 keer tegen elkaar, ook in de beker is Sparta voor FC Volendam de club die het meest langs gekomen is. Vanaf de bekerfinale in 1958 werd al tien keer tegen elkaar gespeeld. Komende dinsdag wordt het dus voor de elfde keer, dat een van beide probeert succes te boeken op weg naar het mogen vasthouden van de beker. In 1958 lukte dat net niet. Volendam verloor toen in het Olympisch stadion met 3-4. De laatste herinnering aan Volendam - Sparta is, als het om de competitie gaat, heel opwekkend. Volendam won een paar maanden geleden met 3-0. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld het tweede doelpunt uit een strafschop van Paul de Lange, van wie daags erna een emotionele foto werd getoond in alle media. In de beker moeten we nog een jaar terug. In september 2007 werd het 4-4. Na de eerste 90 minuten stond het 3-3 en na de verlenging 4-4. Voor Volendam scoorden toen Mathieu Boots (2), Rachid El Yaakoubi en Bernard Hofstede. Sparta nam vervolgens de strafschoppen beter.

De wedstrijd was een uitputtingsslag. De energie die dat kostte, ging ten koste van de wedstrijd in Maastricht drie dagen later. Volendam verloor er kansloos met 2-0. Deze week doet zich eenzelfde scenario voor. Volendam mag tegen het Sparta van Tim Bakens en Frans Adelaar laten zien, dat het jaartje eredivisie een hoop ervaring heeft opgeleverd. Maar vrijdag wacht ook de wedstrijd tegen FC Dordrecht. In de nu lopende competitie presteert FC Volendam bepaald niet zoals verwacht. Na het vertoonde spel in Veendam heeft de ploeg van Edward Sturing een simpele opdracht gekregen. Laat zien, dat je prof bent op en als prof in staat bent een wedstrijd naar de hand te zetten, iets dat in Veendam bepaald niet lukte. Sparta is de ideale tegenstander om zich aan op te trekken, op weg naar vrijdag, wanneer in de competitie klinkende munt geslagen kan worden uit de houdingsverandering van veel spelers.

Voor seizoenkaarthouders is de wedstrijd Volendam - Sparta gratis. Kaart meenemen dus!