Voorbeschouwing FC Volendam - Telstar

• zaterdag, 28 aug 2010

De derde speelronde staat alweer op het programma in de Jupiler League. Komende zondag komt Telstar naar Volendam. Om 14.30 uur wordt afgetrapt. Dit seizoen speelt FC Volendam drie keer op zondag thuis. Op 12 september is Volendam – Almere City FC op zondag en op 6 februari mag FC Den Bosch op zondag naar Volendam. Zelfs een uitwedstrijd is dit jaar op zondag, 30 januari naar Telstar.

De wedstrijden tegen Telstar hebben altijd een speciaal tintje. Door de visserij en visventerij is de band met IJmuiden al een heel oude. Door de afstand van slechts een kleine vijftig kilometer is er ook altijd een derbysfeertje. Hoe beide clubs ook op de ranglijst staan, als ze tegen elkaar moeten, worden de mouwen altijd extra opgestroopt. Vorig seizoen moest Volendam op kermis naar Velsen-Zuid. Het werd toen 1-1 in ongelooflijk slecht weer. Kort voor tijd scoorde Hamit Yildiz een glaszuiver doelpunt, maar scheidsrechter Haverkort zag als enige een overtreding, die er niet was. Pal na de winterstop kwam Telstar naar Volendam. Het was de eerste wedstrijd van de terugkeer van Tim bakens bij Volendam. Hij werd man van de wedstrijd en scoorde een van de zes doelpunten. De 6-2 verbloemde echter dat het voor rust bepaald geen kat-en-muisspelletje was. Met 2-2 werd aan de tweede helft begonnen. Telstar speelde toen al met tien man, omdat Marengo weggestuurd was. Twee van de zes doelpunten waren van Jack Tuijp.
Met deze overwinning op zak kreeg het publiek weer vertrouwen in FC Volendam, dat afgelopen jaar voor geen meter draaide. Het kwam echter bedrogen uit. Volendam bleef sukkelen. Tot het eind van de competitie viel er weinig te genieten. In de zomerstop is driftig aan het elftal en de staf gesleuteld. Het eerste resultaat is zichtbaar. Vier punten uit de eerste twee wedstrijden en een uitstekende sfeer in de ploeg. Volendam heeft er weer echt zin in. Het stadion ziet er sprankelend uit, er staat een elftal dat graag op prijzenjacht wil.
Het weet dat elke wedstrijd in de Jupiler League een karakterstrijd is. Telstar gaf dat visitekaartje al af in de openingswedstrijd tegen BV Veendam. Dat het uiteindelijk 1-1 werd was onverdiend. FC Volendam weet dus dat er een zeer strijdbare ploeg op visite komt. In de afgelopen jaren heeft Volendam de hand van Jan Poortvliet op veel terreinen ontmoet. Nu kneedt hij Telstar op zijn bekende wijze. Hij preekt voetbal met het hart. Laten Volendammers daarvan nu ook het meest houden!