Voorbeschouwing FC Zwolle - FC Volendam

• vrijdag, 09 apr 2010

Deze vrijdag gaat Volendam naar Zwolle. FC Zwolle kan zich volop voorbereiden op de play-offs. FC Volendam daarentegen is aan een serie wedstrijden bezig, die in de lange geschiedenis van de club uniek leek. Onder Andries Jonker verloor Volendam ooit vier keer op rij. Die serie is nu weer gemaakt. En dat met de uitwedstrijd tegen FC Zwolle op tilt. De spelersgroep leverde tegen FC Eindhoven een dramatische prestatie, die veel supporters pijn aan de ogen deed. Met het oog op de toekomst van de club, maar ook met hun eigen belangen scherp in het vizier mag verwacht worden, dat de spelers zich realiseren dat het vormen van het eigen visitekaartje juist in deze weken zijn beslag krijgt. Twee redenen om er voor te gaan: de eigen marktwaarde, maar zeker ook de waardering voor de supporters, die door het kopen van een seizoenkaart het inkomen van de spelers glans geven. Tegen Eindhoven was hiervan weinig te zien.

Thuis werd het tegen FC Zwolle een 0-3 nederlaag. Lange tijd leek Volendam minimaal een punt aan die wedstrijd over te houden, maar in het laatste kwartier beet Zwolle ongenadig van zich af. In de laatste drie wedstrijden in het Oosterenkstadion leverde Volendam knap werk af. In het laatste kampioensjaar maakte Volendam een 1-0 achterstand (eigen doelpunt van Paul Quasten) goed. Het werd 1-2 door twee doelpunten van Jack Tuijp. In de jaren daarvoor werd het twee keer 1-1. Wedstrijden waarin gescoord werd door Jeroen Ketting en Michiel Hemmen. Die cijfers geven houvast voor een nieuw stuntje in Zwolle.

Om eindelijk van de negatieve reeks af te zijn, maar zeker ook om het gezeur over de degradatie te doorbreken, is het pakken van punten noodzaak. Johan Steur zal zijn mannen deze week vrij makkelijk kunnen overtuigen van de mogelijkheden, die tot nu toe te weinig benut werden. Als alle kwaliteit van elke speler aangesproken wordt, kan het wel eens een verrassende avond worden.