Voorbeschouwing Fortuna Sittard - FC Volendam

• dinsdag, 29 sep 2009

Op vrijdag 2 oktober reist FC Volendam naar het Limburgse Sittard om de strijd aan te binden met Fortuna. Een wedstrijd, die in de plannen van de KNVB niet meer voorkwam. In het unieke stadion met die prachtige parkeergarage eronder heeft FC Volendam heel felle wedstrijden uitgevochten. Het Sittardse publiek, dat de club hondstrouw gebleven is, wil weten dat de club bestaansrecht heeft en gaat tot op de bodem in clubliefde. Het onthaal voor elke tegenstander is dan ook warm tot heet. De laatste keer dat FC Volendam er speelde, stond Fortuna Sittard nog onder de kortstondige leiding van Henk Wisman. Door een doelpunt van Rowin van Zaanen werd het een benauwde 0-1. Later in het seizoen zorgde Fortuna Sittard voor een daverende verrassing in Volendam. Eind februari 2008 werd het in Volendam 2-3. Terwijl iedereen zich had verzoend met een gelijkspel en zat te wachten op het laatste fluitsignaal, belandde een uitterst merkwaardige boogbal van Danny Schreurs in een grote curve achter doelman Verhoeven. Het was de laatste nederlaag van Volendam in dat seizoen. In april werd de kampioenswedstrijd in Den Haag gespeeld en vertrok Volendam naar de eredivisie.

Ook een jaar eerder spookte het in Sittard. Volendam nam toen in het eerste kwartier op uiterst curieuze wijze een 0-3 voorsprong door doelpunten van Michiel Hemmen, Youri Petrov en Abdelhali Chaiat. Vroeg in de tweede helft kwam Fortuna op 1-3, waarna de eigen aanhang de ploeg aan een dosis opportunisme hielp om van te rillen. De marge bleef twee doelpunten, maar de schrik zat er bij Volendam flink in. FC Volendam heeft dus ervaring met tegenstanders die onvoorwaardelijk de jacht op winst inzetten, Het zal de ploeg nog bekender in de oren klinken na de laatste wedstrijd tegen FC Dordrecht. Ook die mannen joegen Volendam na een 2-0 vorosprong over de kling. Met als resultaat, dat Volendam, getipt als kanshebber voor de prijzen, deemoedig, maar ook zich verbijtend in het rechter rijtje vertoeft.

De wedstrijd tegen Fortuna Sittard is de eerste van de tweede periode. Negen nieuwe wedstrijden met nieuwe kansen. In de voorbije weken is getoond, dat niemand zeker is van de goede afloop. De start van een aantal clubs was florissant, van andere desastreus. FC Volendam heeft lesgeld betaald. Het moet omgezet worden in winst, in klimmen naar boven. Tegen het fris en vrij spelende Fortuna Sittard treft FC Volendam opnieuw een tegenstander die zelf graag voetballen wil. Roger Reijners is er de man naar, die zijn liefde voor voetbal graag terugziet in het spel van zijn elftal. Hoe nieuw de samenhang na alle moeilijkheden ook was, de lijn van de trainer is nu al zichtbaar. Volendam krijgt derhalve niet alleen te maken met een uiterst gemotiveerde opponent, maar ook met een elftal dat steeds makkelijker laat zien, hoeveel kwaliteit er in zit.