Voorbeschouwing Go Ahead Eagles - FC Volendam

• vrijdag, 15 apr 2011

De spanning is om te snijden

Afgelopen weekend bleek eens te meer hoe spannend en onvoorspelbaar het eind van een competitie kan zijn. Waar RKC Waalwijk zich na drie keer 0-0 van FC Zwolle begon rijk te rekenen, zeker na de 1-1 tegen Helmond Sport, bleek de ploeg zelf niet in staat het gat tot een punt terug te brengen. De kans daarop zou verzilverd zijn, als Go Ahead Eagles met een nederlaag was terug verwezen naar Deventer. De Eagles hielden het echter ook op een gelijkspel, waardoor FC Zwolle en RKC Waalwijk in de onderlinge ontmoeting in Zwolle de nodige gevolgen kunnen koppelen.

Voor de clubs die volgen is het kampioenschap uit zicht, maar de uiteindelijke plaats in de eindrangschikking is belangrijk voor de play-offs. FC Volendam heeft zich daarvoor al geplaatst door het winnen van de tweede periode. Een reeks wedstrijden, waaruit te weinig punten behaald zijn, zette FC Volendam op de drempel tussen de play-offstart van de eerste week en die van de tweede week. Eindigen bij de eerste vijf betekent dat pas op 19 en 22 mei afgetrapt wordt voor de extra promotiekans. Wordt echter geparkeerd vanaf plaats zes, dan speelt FC Volendam al op 10 en 13 mei. Twee directe concurrenten komt FC Volendam in de laatste vier wedstrijden nog tegen. Op de laatste speeldag komt het uitstekend acterende Veendam naar Volendam en deze vrijdag reist FC Volendam af naar Go Ahead Eagles. Daartussen zitten nog wedstrijden tegen Sparta Rotterdam en FC Eindhoven. Aan de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles in Volendam op 15 oktober houdt FC Volendam zeer gemengde gevoelens over. Het werd met negen man een 2-1 overwinning, mede dankzij de ongelooflijke steun van het Volendampubliek. Door Heerkens kwam Go Ahead Eagles op 0-1, maar kort voor rust zorgde Kees Tol voor de gelijkmaker en pal erna schoot Maikel van der Werff 2-1 binnen. Volendam speelde toen al lang met tien man, omdat Thijs Sluijter buiten de lijnen een tweede gele kaart had opgelopen van scheidsrechter Kamphuis. Later kon ook Olaf Lindenbergh met rood vertrekken, toen een discussie met de assistent-scheidsrechter verkeerd uitpakte. Pure wilskracht bracht FC Volendam met de volle winst over de eindstreep.

Inmiddels heeft het Volendamelftal door tal van factoren een totaal ander gezicht gekregen. Wekenlang schiep de ploeg zich veel kansen, maar de vaste patronen verdwenen per week meer uit het elftal. Tegen Fortuna Sittard bleek, dat de kwaliteit van het elftal inmiddels de draad weer laat oppakken. Precies op tijd om de rug te rechten in de laatste vier wedstrijden. In de afgelopen jaren heeft FC Volendam in de Adelaarshorst van zich doen spreken. Met zelfvertrouwen reist de ploeg af, wetend, dat aan de IJssel altijd goed voetbal mogelijk is. De technische staf van de Eagles bestaat uit voetballiefhebbers. Het publiek zal vrijdag dan ook zeker aan zijn trekken komen.