Voorbeschouwing MVV - FC Volendam

• vrijdag, 13 nov 2009

MVV en Volendam lijken historisch aan elkaar gewaagd

Wie de uitslagen van MVV - Volendam bekijkt in de laatste tien jaar, zal het opvallen, dat er in geen enkele wedstrijd een uitslag boven de twee uitkomt. Sterker nog, van de veertien onderlinge duels (uit en thuis) eindigden er zeven in een gelijkspel. drie keer 0-0, drie keer 1-1 en een keer 2-2. In Volendam eindigden van de laatste vijf wedstrijden tegen MVV er vier in een gelijkspel. In 2008 slaagde Volendam er in de slotfase in 1-0 te scoren (Yannick de Wit). In Maastricht verging het Volendam minder. De laatste twee wedstrijden werden door MVV gewonnen, waarbij Volendam zelfs het net niet wist te vinden. De laatste overwinning in Maastricht dateert van het seizoen 2005-2006, toen Samir El Gaaouiri (al na twee minuten) en Rowin van Zaanen (diep in de tweede helft) het net wisten te vinden. Makkelijk ging dat niet, want de Maastrichtse aanhang staat bekend als een echte twaalfde man.

Afgelopen weekeinde klom MVV over Volendam heen, omdat het zelf thuis van Omniworld wist te winnen door een doelpunt van Gomez en Volendam in de slotfase een overwinning teloor zag gaan door een goal van Chadli. Het wegkomen uit de middenmoot is niet gebaat bij gelijke spelen, zo bleek weer eens. Nu er drie, misschien wel vier ploegen, de dans om het kampioenschap aan het maken zijn, is de echte favoriet niet in staat ver weg te lopen. Aansluiting houden bij de (sub)top is te verwezenlijken. Het loon zal deelname zijn aan de play-offs en wellicht zich kunnen mengen in de strijd om de hoofdprijs. De spelers van Volendam realiseren zich dat terdege. De teleurstelling in de kleedkamer in Apeldoorn was dan ook groot. Het voetbal dat in de tweede helft getoond kon worden, is veelbelovend. MVV zit ook in de lift. Het zal in De Geusselt een wedstrijd worden van twee teams die zich opnieuw willen bewijzen. Voor Volendam zal het lastig worden de sterkste elf op te stellen, nu na de beenbreuk van Mathieu Boots ook verdediger Yannick de Wit langere tijd uitgeschakeld is door een hamstringblessure. Maar de plaatsvervangers zullen hun kans grijpen en laten zien, dat de stap naar een basisplaats binnen bereik is.