Voorbeschouwing NAC - FC Volendam

• vrijdag, 07 aug 2015

Vrijdagavond gaat het dan toch écht beginnen: het nieuwe voetbalseizoen 2015/2016! Na een reeks van oefenwedstrijden en vele trainingen gaat trainer Robert Molenaar zijn debuut maken als hoofdcoach in het betaalde voetbal. Direct staat er een pittige, maar ook prachtige tegenstander op het programma: NAC Breda.

Aanhang
Vorig seizoen waren NEC en Roda JC als gedegradeerde én gerenommeerde clubs de favoriet om de titel in de Jupiler League. Uiteindelijk spelen zij allebei in de Ere Divisie dit seizoen. NAC wil hen graag zo snel mogelijk achterna. De club uit Breda trok in de finale duels van de Jupiler Play Offs met Roda JC aan het kortste eind en degradeerde naar de Jupiler League. Het niveau waarin zij in het seizoen 1999/2000 voor het laatst actief waren en ook direct kampioen werden. Trainer Robert Maaskant gaf achter al aan dat de Jupiler League niet onderschat mag worden. De trouwe aanhang heeft NAC ondanks de degradatie niet in de steek gelaten. Zo’n tienduizend fans hebben ook in de Jupiler League een seizoenkaart. Bij FC Volendam is de supportersschare gegroeid na het constante en vooral spannende seizoen 2014/2015. Tijdens de perspresentatie eind juli werd aangegeven dat men toen al bijna op het aantal van het vorige seizoen zat.

Bijzondere wedstrijd
Voor twee spelers is NAC-FC Volendam een speciale wedstrijd. Zowel Kees Kwakman als Kevin Brands spelen tegen hun oude club. Kwakman is, net als Jack Tuijp, terug bij de club waar het voor hem allemaal begon. Kevin Brands verruilde het oranje shirt van FC Volendam voor het geel/zwart van NAC. Trainer Robert Molenaar kan vrijdag niet beschikken over de geblesseerde Nick Zeijlmans, Raoul Esseboom, Randy Ababio en Gijs Luirink.

Historie
De laatste officiële wedstrijd tussen NAC en FC Volendam vond plaats op zaterdagavond 31 januari 2009. Toen eindigde de wedstrijd in de Ere Divisie in 1-1. Rowin van Zaanen was de doelpuntenmaker voor FC Volendam, waar Joonas Kolkka de score opende namens de thuisclub. Kees Kwakman stond destijds in de basis bij NAC en ook Jelle ten Rouwelaar was er toen al bij. Henny Schilder is de enige Volendammer die toen speelde en nu nog in de selectie zit.

Arbitrage
Siemen Mulder is de arbiter die de bal voor het eerst zal laten rollen in het Rat Verlegh Stadion. Mulder floot FC Volendam vorig seizoen ook op de openingsdag. Toen werd het 0-4 bij FC Oss. Verder floot hij de thuiswedstrijden tegen De Graafschap (2-1) en Fortuna Sittard (2-4). Langs de lijn wordt Mulder geassisteerd door de heren de Smalen en Ketting. Kick off in Breda is om 20:00 uur. Via ons Twitter account @fcvolendam kunt u de wedstrijd weer live volgen. Volgende week vrijdag speelt FC Volendam de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen. Dan komt FC Den Bosch op bezoek. Ook dan is de kick off om 20:00 uur.