Voorbeschouwing RBC Roosendaal - FC Volendam

• donderdag, 26 nov 2009

In de stand hebben RBC Roosendaal en FC Volendam elkaar gevonden. Op gelijke hoogte in het rechter rijtje start deze vrijdag de ontmoeting in Roosendaal. Voor RBC betekent het een bevestiging van de opgaande lijn. Voor Volendam een kennismaking met een neerwaartse spiraal, die tien jaar lang ondenkbaar was. Twee nederlagen op rij hebben Volendam ver terug geworpen. RBC daarentegen heeft na de winst op Helmond Sport en het knappe gelijkspel in Veendam het geloof in eigen kunnen terug gekregen. In de laatste vier competitiewedstrijden die Volendam in Roosendaal speelde, werd het twee keer 1-1 en twee keer 1-2. Die cijfers geven perspektief aan het Andere Oranje. Wie echter de spelersgroep, die nu beschikbaar is, bekijkt, ziet diepe rimpels bij de technische staf. Dominique van Dijk liet zich opzichtig gaan tegen Helmond Sport, waarmee hij alweer de zesde rode kaart van FC Volendam liet bijschrijven. Ook dat is een vreemde ervaring. In de afgelopen tien jaar won FC Volendam twee keer de Fair Playprijs, werd het vorig seizoen door Telstar geklopt met een verschil van eenhonderdste. Twee weken geleden stond FC Volendam op een vierde plaats met een verschil van vierhonderdste. Zo onsportief is Volendam dus niet, maar op dit moment lopen er toch twee spelers met lange schorsing. Wouter Artz is na zijn zeer discutabele rode kaart tegen MVV weer speelgerechtigd.

Met de blessures daarentegen gaat het ook niet helemaal goed. Na de beenbreuk van Mathieu Boots volgden hamstringblessures van Kelvin Maynard en Yannick de Wit. In de ziekenboeg is nu ook Paul de Lange aangeschoven. Het samenstellen van een volwaardig elftal wordt dus met de week lastiger. Van de andere kant mag de technische staf niet zeuren. Er is een grote spelersgroep, waaruit gerecruteerd mag worden. Het zit hem dus niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit. Die mag van de spelers verwacht worden. De koppen moeten opgeheven blijven. De mouwen opgestroopt. In Roosendaal kan tegen een opgewekt RBC een prachtige pot voetbal verwacht worden. De spelers krijgen een unieke kans zich te revancheren voor de neergang van de laatste weken. De wedstrijd tegen RBC kan daarmee een opmaat worden voor de wedstrijd van maandag 30 november als De Graafschap naar Volendam komt.