Voorbeschouwing SC Veendam - FC Volendam

• maandag, 27 feb 2012

In een felle onderlinge confrontatie heeft SC Veendam afgelopen vrijdag tegen AGOVV Apeldoorn ondervonden, wat FC Volendam ruim een week eerder ook aan den lijve voelde: de strijd om de punten is ontbrand. Twee derde van de competitie zit erop, de laatste prijzen worden uitgedeeld. FC Volendam wil hoe dan ook deelname aan de play-offs voor elkaar krijgen, terwijl Veendam het Zwaard van Damocles, afdalen naar de Topklasse, hoe dan ook wil vermijden. Het gerestylede AGOVV pakt immers al wekenlang punten, iets wat Veendam ook graag wil.
FC Volendam ervoer bij Fortuna Sittard, dat ook in het diepe zuiden de punten nooit cadeau gedaan worden. Integendeel, in een zeer matige wedstrijd waren de Volendamspitsen niet bij machte de gevallen steken van de achterhoede op te pakken. De 3-2 was zuur en gevoelig. Ook Veendam kreeg in de slotfase de 3-2 om de oren. Deze maandag staan dus twee teams tegenover elkaar die elk hun eigen boodschap aan de wedstrijd meegeven. Veendam wil los van de onderste plaatsen, Volendam wil een goed slot aan de derde periode, zodat de top vijf niet voorgoed uit beeld gaat. Het zal er spannend aan toegaan, waarbij de kijkers graag een mooie pot voetbal zien.
In Volendam was de eerste helft een feest voor FC Volendam. Met 2-0 leek er geen vuiltje aan de lucht, maar al snel was het in de tweede helft 2-2, waarna de wedstrijd weer alle kanten heen kon. De slotact was van Michiel Kramer, die in een lange rush de aanvoer voor Jack Tuijp verzorgde, die 3-2 op het scorebord bracht. De terugreis voor de Veendamaanhang was lang!
FC Volendam heeft in de lappenmand nieuwe visite gekregen. De blessures van Rick Kruys en Olaf Lindenbergh, opgelopen in de strijd in Sittard, laten zich gelden. Hun aanwezigheid mag betwijfeld worden. Daarnaast kan voorlopig ook geen beroep gedaan worden op Barry Opdam, Adnane Tighadouini en Jack Tuijp.
Scheidsrechter in Veendam is de heer H. Heida, die al wekenlang zijn naam op teletekst ziet staan, maar nog altijd niet zijn ‘debuut’ voor Volendam (en Veendam?) mag maken. Na de vele nieuwe namen in de afgelopen maanden wordt na deze wedstrijd ook Heida aan het clubarchief van FC Volendam toegevoegd. We hopen, dat hij zoals zovelen van zijn jonge collega’s, een goed gevoel aan deze wedstrijd zal overhouden.

1998-1999 5-1 Marco Boogers
1999-2000 2-0