Voorbeschouwing: Sparta Rotterdam - FC Volendam

• donderdag, 30 sep 2010

Andere koek voor FC Volendam

Na de wedstrijden tegen Hollandia (beker) en Fortuna Sittard, waarin het Andere Oranje kon werken aan vaste spelpatronen en het zelfvertrouwen, staat voor deze vrijdag een totaal andere tegenstander in de agenda. In Rotterdam moet de strijd worden aangegaan met het gedegradeerde Sparta. De Rotterdammers zijn door stadgenoot Excelsior in de play-offs naar de Jupiler League gestuurd. Ze hebben een uitstekende begroting, waarmee ze een ijzersterk team op de been gebracht hebben om in een keer terug te keren naar de eredivisie. Iets wat FC Volendam vorig seizoen ook hoog in het vaandel had staan. Hoe zoiets kan aflopen, heeft heel voetbalminnend Nederland kunnen volgen. Een zestiende plaats met slechts 35 punten en nipt ontsnapt aan degradatie naar de Topklasse.
Sparta kan echter nu al terugzien op een seizoenstart met perspectief. Grote uitschieter was de 12-1 tegen Almere City FC. Dat er vervolgens een week later in Roosendaal met 3-0 van RBC Roosendaal werd verloren gaf precies aan wat zich in de Jupiler League afspeelt. In deze onvoorspelbare competitie zijn de verrassingen niet van de lucht. Het duurt ook altijd een aantal weken voordat de clubs zich weer gesetteld hebben. De winnaar van de eerste periode hoeft niet per sé de kampioen te worden. Er gebeurt het hele jaar door nog van alles.
De eerste punten zijn echter goud waard. De wedstrijd die FC Volendam dan ook op Het Kasteel zal spelen, kan als een graadmeter gezien worden voor beide partijen. Tegen de andere degradatieploeg, RKC Waalwijk, werd het 2-2 na een 1-2 voorsprong voor FC Volendam. In Rotterdam zou het ook zo kunnen gaan, al wijzen de statistieken uit, dat het slecht kersen eten is in Rotterdam-Noord. De laatste keer dat Volendam er op visite ging, werd het 4-0. Later werd dat thuis goedgemaakt. In eigen huis won Volendam met 3-0 door doelpunten van Van Zaanen, De Lange en Sheotahul. Tekenen van hoop zijn de mooie momenten in Rotterdam. Van de laatste elf wedstrijden die FC Volendam tegen Sparta in Rotterdam speelde, werden er vijf gewonnen! Om de voeten op de grond te houden… alle wedstrijden in de jaren daarvoor werd het of een gelijkspel of een nederlaag. De balans slaat dus nog altijd door in Rotterdams voordeel. Wellicht dat FC Volendam deze keer weer een stukje van het evenwicht kan herstellen.