Voorbeschouwing Telstar - FC Volendam

• vrijdag, 28 jan 2011

Hoe de stand op de ranglijst ook is, de wedstrijden tussen FC Volendam en Telstar hebben altijd een speciaal tintje. De rivaliteit binnen Noord-Holland speelt onderhuids steeds weer een rol. In de thuiswedstrijd dit seizoen werd het 1-1. De verstokte Volendamsupporters hadden het nog lang over ‘de slechtste wedstrijd van dit seizoen’. Daarmee werd Telstar tekort gedaan. Ruim in de tweede helft kwam Telstar op 0-1, waarmee Volendams perfecte seizoenstart teniet gedaan dreigde te worden. Kort voor tijd produceerde Charles Dissels de verdiende gelijkmaker. Met die 1-1 mocht Volendam toen tevreden zijn. Later bleek de weg naar de top ingeslagen te zijn. Lange tijd bleef Volendam in het spoor van FC Zwolle. Telstar daarentegen zette geen duidelijke lijn uit en wisselde tegenvallers met successen af. Een van die successen werd afgelopen maandag geboekt. Al na drie minuten was het tegen Go Ahead Eagles 0-1 en na een half uur stond het 1-2 in de Adelaarshorst. Een voorsprong die met hand en tand verdedigd werd en uiteindelijk drie kostbare punten opleverde.
FC Volendam was op bezoek in Veendam. Na de moeizaam bevochten 0-2 tegen RBC Roosendaal moest ook BV Veendam aan de zegekar gebonden worden om het gat met FC Zwolle kleiner te maken. Op het kleffe veld wist Volendam dat het te maken kreeg met een zeer gemotiveerde tegenstander. De winst die Veendam drie dagen eerder in Roosendaal had geboekt, werkte uitdagend. Door een enorme dosis routine, en gewaarschuwd voor het elan van Veendam, werd 0-0 over de streep gebracht. Daarmee werd kostbaar puntverlies geleden, maar toch een gevoel van tevredenheid gekoesterd, omdat de 3-3 van AGOVV Apeldoorn in Rotterdam de tweede periodetitel gebracht had.

Voor de wedstrijd van zondag mag de spelersploeg van FC Volendam weer op een warm onthaal rekenen. Vorig seizoen werd het er 1-1, op vrijdag van kermis, in onvoorstelbaar noodweer. Kort voor tijd scoorde Volendam 1-2 door Hamit Yildiz, maar scheidsrechter Haverkort zag als enige een overtreding. Wie afgelopen zondag het tweede doelpunt van Eduard Duplan (FC Utrecht), buigend over Dailey Blind (Ajax), zag, een doelpunt dat door kenners vanwege de tomeloze inzet bejubeld werd, weet dat Haverkort Volendam vorig jaar wel erg benadeelde. Als de spelers van FC Volendam de beelden van die wedstrijd nog eens terugkijken, weten ze wat de opdracht komende zondag is.