Voorbeschouwing VVV-Venlo - FC Volendam

• donderdag, 24 apr 2014

Komende vrijdag staat de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen op het programma. FC Volendam gaat op bezoek bij VVV in Venlo. En wat een belangrijke pot voetbal zal het worden komende vrijdag! Bij winst op VVV is FC Volendam gegarandeerd van een plek in de play offs. Bij elk ander resultaat is de ploeg van Hans de Koning afhankelijk van de uitslagen van De Graafschap (thuis tegen Jong Ajax) en Fortuna Sittard (uit tegen FC Emmen). VVV heeft aan één punt genoeg om zich te plaatsen voor het toetje aan het einde van het seizoen.

Met de 5-1 overwinning op Achilles ’29 in het achterhoofd zal Het Andere Oranje met een goed gevoel de bus in stappen. De historische treffers van Henk Veerman (voor zover bekend maakte nog nooit iemand vier goals in tien minuten als invaller) zullen hem in ieder geval goed gedaan hebben.

Spannend zal het vrijdag ongetwijfeld gaan worden in de Koel. Beide ploegen zijn aan elkaar gewaagd. Een puntje scheiden de teams slechts op de ranglijst. VVV doet het goed in haar thuiswedstrijden (vierde op de ranglijst in thuiswedstrijden dit seizoen); FC Volendam is daarentegen op vreemde bodem sterk dit seizoen getuige de gedeelde tweede plaats op de ranglijst als het om uitwedstrijden gaat. VVV heeft een doelsaldo van +2, FC Volendam van 0. De thuiswedstrijd in het KRAS-Stadion eindigde op 10 november 2013 in een gelijkspel. Oguzhan Türk scoorde vlak na rust uit een vrije trap de 0-1, invaller Henk Veerman scoorde in de 86e minuut de gelijkmaker.

De beste Nederlandse scheidrechter, Björn Kuipers, is door de KNVB aangesteld om de wedstrijd te fluiten. Langs de zijnlijnen lopen zijn vaste assistenten Erwin Zeinstra en Sander van Roekel. Leon Tol is in sowieso afwezig bij Het Andere Oranje vanwege een schorsing en zal vanaf de tribune moeten toekijken. VVV kent geen schorsingen.

Terugkijken op het bijna afgelopen seizoen heeft geen nut. Vooruitkijken is het devies. Zoals gezegd betekent een overwinning deelname aan de play offs. Op welke plaats FC Volendam uiteindelijk op de ranglijst eindigt is mede afhankelijk van de uitslagen van de concurrenten vrijdagavond. Daar heeft FC Volendam geen invloed op. Dat heeft het wél op het eigen resultaat. Zo rond de klok van kwart voor tien ’s avonds zullen we weten of FC Volendam aan het toetje van de Jupiler League mee gaat doen.