Wel winst voor Jong FC Volendam op medailleloze dag

• zaterdag, 17 feb 2018

Met al die schaats medailles in Korea zou je bijna vergeten dat er dit weekend ook gewoon gevoetbald moest worden. En voor Jong Volendam was het ook nog eens een hele belangrijke. Want bij winst kon er een serieus gaatje geslagen worden met de rode streep. En de mannen van Johan Steur slaagden hier in. Het was weliswaar spannend tot de laatste seconde, net als in de heenwedstrijd, maar ook nu werden de drie punten binnen gesleept tegen Spijkenisse. Dus was er in Volendam vandaag wel weer wat te vieren in tegenstelling tot in Pyeongchang.

Debutanten
In de beginfase van de wedstrijd was het bij beide teams nog een beetje aftasten. Voor de goals was er totaal geen gevaar. Van Stappershoef stond zich warm te houden in de schaduw terwijl zijn collega aan de andere kant van het zonnetje kon genieten. Volendam kreeg wel vier corners te nemen, maar dat leverde alle keren geen grote zorgen op bij onze gasten uit Spijkenisse. Met een klein kwartier op de klok was er ineens toch beroering in het stadion. Mohamed Betti ging een combinatie aan met Rodney Smorenberg en zette vervolgens hard voor vanaf de achterlijn. Bij de tweede paal tikte de van Magreb '90 overgekomen debutant Anthony Berenstein de 1-0 tegen de touwen. Ineens kwam de wedstrijd tot leven. Volendam bleef de aanval zoeken terwijl Spijkenisse, wat dat ook heel graag doet, maar niet in hun spel kwam. De andere debutant, de 17-jarige Yousef Blel, kreeg nog binnen het half uur een enorme kans om de 2-0 op het bord te schieten. Zijn inzet verdween echter voorlangs de goal van Dyron Bijl. Even later zou hij nogmaals kansrijk in de zestien opduiken, maar verzuimde zelf te schieten en legde wat slordig af. In de extra tijd van de eerste helft leek de 2-0 alsnog te vallen. Enkele meters buiten de zestien kreeg Volendam een vrijetrap die door Dylan Mertens via de muur binnen werd geschoten. Omdat de scheidsrechter echter net voor zijn inzet constateerde dat een Volendammer wel erg aan het duwen was moest deze over. En de tweede poging ging er uiteraard niet meer in, dus 1-0 met de rust.

Verdienen is nog geen winnen
Na de rust bleef Stan Veerman met een liesblessure in de kleedkamer achter en mocht de van een schorsing terug gekeerde Ali Ulusoy weer zijn opwachting maken. Spijkenisse had blijkbaar een goed gesprek gevoerd in de rust, want daar kwam ineens een heel ander team op het veld. En dat terwijl zij helemaal niemand hadden gewisseld! Na iets meer dan vijf minuten spelen was het zelfs al bijna gelijk. Serginio van Axel-Dongen kreeg het echter voor elkaar om van binnen het doelgebied de bal over de goal van Van Stappershoef te jagen. Volendam ontstanpte, maar het was een waarschuwing! Als he terugdenkt aan de heenwedstrijd had je dit overigens aan kunnen zien komen. Toen ging Volendam met 0-3 aan de thee en werd het ook nog heel spannend. Spijkenisse bleef druk zetten, wat uiteraard ook ruimte achterin opleverde. Zo stond Berenstein na een verre trap van Van Stappershoef ineens oog in oog met doelman Bijl. In plaats van een hoek te kiezen strandde hij op de voeten van de doelman. Ook Mertens kreeg te maken met een doelman die lekker in zijn vel zat. Een prima inzet werd net zo goed door Bijl gekeerd. Spijkenisse uitblinker Marvin van der Puijm was heel dichtbij de 1-1. Even later schonk hij Van Axel-Dongen de kans, maar ook die ging er niet in. Met nog ruim tien minuten op de klok viel aan de andere kant wel de goal. Op aangeven van Berenstein mocht Mertens het proberen. Nadat hij eerst op de keeper stuitte was het in tweede instantie wel raak: 2-0. Ondanks deze ruimere marge bleef Spijkenisse er in geloven. Ze stroopten de mouwen nog eens extra op. Bij een heuse scrimmage voor de Volendam goal leek het een kwestie van een tikje tegen de bal geven om te scoren, maar de groen-witten kregen hem er niet in. Toch viel even later alsnog de verdiende goal voor Spijkenisse. Van der Pluijm haalde vanuit de zestien snoeihard uit en zag de bal in het dak van de goal verwijden. Met nog ruim vijf minuten op de klok werd het dus opnieuw bloedstollend. Maar net als twee weken geleden tegen Harkemase Boys bleef het team van Johan Steur overeind. Complimenten voor de ploeg die nu wat meer lucht heeft gekregen. Voor het hard werkende Spijkenisse uiteraard zuur. Maar goed een overwinning verdien je alleen als je er meer dan je tegenstander inschiet.

Opstelling Jong FC Volendam: Jordi van Stappershoef, Mohamed Betti, Marco Tol, Darryl Bäly, Stan Veerman (46. Ali Ulusoy), Alex Plat, Rodney Smorenberg, Jari Vlak, Youssef Blel (75. Kay Tejan), Dylan Mertens, Anthony Berenstein (80. Gani Meholli)

Opstelling Spijkenisse: Dyron Bijl, Etiën Mariana, Danny Groos, Sven Mijnans (59. Vincent Verbond), Glenn Rijsdijk (80. Dustin Mijnders), Felino Jardim, Serginho van Axel-Dongen, Daan Bourgonje (64. Sander Barragan), Eric Polet, Daniël Furtado Oliveira, Marvin van der Pluijm

Scheidsrechter: R.J.A. (Robin) Gansner (Zandvoort)

Toeschouwers: 200