Werklustig FC Volendam doet aan klantenbinding tegen FC Den Bosch

• zondag, 06 feb 2011

Door Cor Westerveld

FC Volendam heeft niet alleen met 3-1 gewonnen van FC Den Bosch, maar haar supporters ook getrakteerd op een leuke voetbalmiddag. De 3741 toeschouwers zagen de overwinning terecht komen bij de ploeg die er het meeste aanspraak op mocht maken. Na een magere serie in de afgelopen weken, waarbij het team voetballend niet goed uit de oranje verf kwam, werd er tegen Den Bosch weer goed gevoetbald. Natuurlijk zijn er nog punten voor verbetering aan te wijzen. Dat concludeerde ook trainer Gert Kruys, die niet onder stoelen of banken stak trots te zijn op zijn spelers. Hij hoopt dat de lijn die tegen Den Bosch is in gezet wordt doorgetrokken in de komende twee uitwedstrijden tegen FC Emmen en zijn oude club FC Dordrecht.

{foto1}

Er vielen veel zaken positief op tegen Den Bosch. Doelman Theo Zwarthoed verving de geblesseerde Robbin Ruiter op uitstekende wijze door een foutloze wedstrijd te spelen, Jack Tuyp had weer een paar fraaie acties in huis en scoorde weer, Melvin Platje was constant dreigend en pakte zijn doelpuntje weer mee, én Olaf Lindenberg liep weer te voetballen als een jonge hond. Opvallend was ook de enorme inzet van Man of the Match Roy Bakkenes, die veel tweede ballen wist te veroveren en overal opdook. Ricky Kruys, de zoon van de trainer, liet zijn vader ook niet in de kou staan. Hij wees FC Volendam de weg door het eerste doelpunt voor zijn rekening te nemen.

{foto2}

Initiatief
Het eerste gevaar kwam overigens van Den Bosch dat in het eerste kwartier nog aardig combineerde en bijna Niels Vorthoren zag scoren. Allengs trok de thuisclub het in initiatief naar zich toe. Ricky Kruis stuurde Roy Bakkenes weg die zijn inzet net voorlangs zag gaan. Maikel van der Werff miste even later uit een hoekschop van Bakkenes ook een reële scoringskans. Platje reageerde alert toen doelman Wesley de Ruiter ver uit zijn doel was gekomen door de bal meteen in te schieten, maar hij had zijn vizier even te hoog afgesteld. Den Bosch kreeg tussentijds een mooie kans via Niels Vorthoren, maar doelman Zwarthoed voorkwam met een prima redding dat zijn team tegen de verhouding in op achterstand werd gezet.

{foto3}

Resoluut
Nadat Marijn Sterk een prima voorzet (zijn specialiteit!) gaf, kopte Jack Tuyp de bal in handen van doelman Wesley de Ruiter. In de 27e minuut kwam de thuisclub verdiend op voorsprong. Het was Ricky Kruys die oog in oog met doelman De Ruiter de bal zeer resoluut inschoot, 1-0.

Na de hervatting zorgde Tuyp in de68e minuut voor de 2-0. Hoewel hij in eerste instantie behoorlijk uit positie werd gebracht door zijn bewaker Kees van Buuren bleef hij op de been en schoof vanuit een moeilijke positie de bal prima langs doelman De Ruiter, 2-0. Daarmee was de koek nog niet op. Ricky Kruys stond aan de basis van het derde doelpunt. Hij schoot de bal in de uiterste hoek. Doelman De Ruiter wist in eerste instantie reddend op te treden, maar toen de door hem weggeslagen bal bij Platje kwam, had hij geen antwoord op diens gerichte kopbal in de 65e minuut, 3-0. Daarmee leek de zaak beslecht. Invaller Mohamed el Makrini had voor 3-1 moeten zorgen, maar hij kopte geheel vrijstaand op enkele meters van het doel de bal naast de paal. Na de tegentreffer in de 81e minuut van Den Bosch (onfortuinlijke eigen inzet van Bakkenes) zetten de Brabanders nog even druk met enkele vervaarlijke voorzetten vanaf de linkervleugel en een paar hoekschoppen die daaruit voortkwamen. De verdediging van FC Volendam hield echter stand.
FC Volendam staat samen met RKC op de tweede plek en liep twee punten in op FC Zwolle dat over twee weken (18 februari) naar het Kras Stadion komt.

{foto4}

link naar het Digitaal Museum