Willem II houdt FC Volendam met moeite eronder

• zondag, 30 okt 2011

Na de eclatante overwinning van FC Volendam op AGOVV Apeldoorn waren de verwachtingen van de thuisgebleven supporters hoog gespannen voor de wedstrijd tegen Willem II, dat juist een flinke teleurstelling te verwerken had gekregen. Het verloor thuis met 0-3 van FC Den Bosch. Logica bestaat in het voetbal niet, dus was de opgave van deze zondag gewoon een heel nieuwe voor beide ploegen.

{foto2}

In de eerste helft Was het lange tijd bepaald geen hoogstaande wedstrijd. Verdedigend gaven b eide ploegen heel weinig weg en aanvallend was er weinig accuratesse. Beide doelmannen hadden amper iets te doen. Het gevaarlijkste moment van Willem II was uit een corner, toen Donny de Groot mocht koppen. Arjen Swinkels kreeg een kopkans, maar daarmee was het gevaar van de thuuisploeg vooralsnog verteld. FC Volendam kwam ook niet echt in de buurt van doelman Meul. Na precies een half uur was het een geoliede aanval; die als laatste station Achmed Ahahaoui kende. Zijn schot schampte de verste paal voorlangs. Toch kwam de rust niet met een 0-0 stand. Terwijl de blessuretijd al ingegaan was, werd een laconieke ingreep van Robert Mühren FC Volendam noodlottig. Als de kippen was Willem II erbij. Van korte afstand kon Danny Schreurs in stelling worden gebracht, die daarmee zeer verguld was en de Tilburgers op voorsprong zette. Een stand, die FC Volendam niet verdiende maar aan zichzelf te wijten had.

{foto1}

In de tweede helft kreeg FC Volendam geen grip op het spel. Dat maakte Willem II langzaam heer en meester in het veld, gesteund door die gelukkige ruststand. Willem II had negen dagen rust genoten, FC Volendam speelde in Tilburg zijn derde wedstrijd in zes dagen. De conditie moest uit de tenen komen. Toch waren er mogelijkheden, als het team maar meer durfde te geloven in de eigen kracht. Want dit Willem II had ook nog niet bepaald de kampioensvorm. Zo werd Rick Kruys vrij gezet, maar schrok deze zo van zijn kans dat er alleen maar een corner uitkwam. Ook Roy Bakkenes mocht een poging wagen, maar zag zijn schot rakelings langs de paal gaan. Maar ook Willem II had er meer van moeten maken. Robbin Ruiter in bloedvorm en slecht uitgespeelde aanvallen hielden FC Volendam in de wedstrijd. Een vrije trap van Dominique van Dijk tien minuten voor tijd op de rand van het strafschopgebied belandde in de muur, het tweede schot tegen de paal en het derde schot werd door Meul gekeerd. Hij mocht er niet in! Wat FC Volendam ook probeerde, er lukte niets meer.

Foto's Rob Beense & Rob Lezer
maandag meer...