Woensdag Sonny Silooy te gast in LOVE Sport Extra

• maandag, 05 apr 2010

Jan Jacobus (Sonny) Silooy (Rotterdam, 31 augustus 1963) is een voormalig Nederlands voetballer van Moluks afkomst. Hij maakte zijn debuut in het betaald voetbal op 3 mei 1981 in het duel Ajax-Sparta (2-1) als linksback bij Ajax, de club waar hij veertien seizoenen voor zou spelen, naderhand ook vaak als rechtsback. Hij maakte deel uit van een sterke lichting met o.a. Wim Kieft, Marco van Basten, Frank Rijkaard, Gerald Vanenburg, John van 't Schip, John Bosman en de uit Denemarken aangetrokken jongeling Jesper Olsen.

Silooy werd met de Amsterdamse ploeg zeven maal Nederlands kampioen, won vier keer de KNVB bekeren drie keer de Ned.Super cup (Johan Cruyff Schaal) in 1987 de Europa Cup II in 1992 de UEFA Cup in 1995 de Champions League, in 1995 de Wereld beker voor club teams, in 1996 de Europese Super Cup. Onder bondscoach Kees Rijvers debuteerde hij in het Nederlands voetbalelftal op 12 oktober 1983 in het historische EK-kwalificatie duel in en tegen Ierland (2-3 zege, na een 2-0 achterstand), dat gezien kan worden als het begin van de gouden tijd die in 1988 zijn hoogtepunt bereikte. In totaal kwam hij 25 keer uit voor Oranje.

Na twee seizoenen bij Matra Racing Paris keerde Silooy in 1989 terug bij Ajax. Prompt kreeg hij een zware knie blessure. Later verloor hij zijn basisplaats aan Michael Reiziger. Zijn 268e en laatste wedstrijd in Amsterdamse dienst was op 22 mei 1996, de finale van de Champions League tegen Juventus. Deze eindigde in 1-1 en strafschoppen moesten de beslissing brengen. Trainer Louis van Gaal had de grootste moeite vijf spelers te vinden die er een durfden nemen. Toen hij voor de tweede keer een beroep op Silooy (die daarvoor in zijn gehele carrière slechts één penalty, in een vriendschappelijke wedstrijd, had genomen) deed, stemde deze toe. Hij miste jammerlijk.

Hierna speelde Silooy nog twee seizoenen in Duitsland, bij Arminia Bielefeld. Hij bouwde zijn carrière af bij De Graafschap en de amateur club GVV Unitas uit Gorinchem. In 2002 beëindigde hij zijn actieve loopbaan. Daarna werd hij jeugdtrainer bij Ajax.

Deze maand wordt hij coach van Dayton Dutch Lions. in Amerika!!!

Tegenwoordig is Silooy iedere donderdag om 20.30uur te zien in het programma Eeuwige Roem van de AVRO op televisie

Om 18.30 uur bellen met... Johan Steur

Luister dus a.s. woensdag om 18.00 uur naar L.O.V.E. Sport "Extra"