Zaterdag speelt Jong Volendam bij SteDoCo

• woensdag, 31 aug 2016

Na drie speeldagen is het team van Berry Smit dankzij een 1-0 overwinning op Quick Boys van de hatelijke nul af. Zaterdag de volgende horde: SteDoCo uit Hoornaar. Misschien wel de minst bekende vereniging van de Derde Divisie.

De onbekende
Er zullen vast een aantal volgers zijn die niet weten waar SteDoCo (Sterk Door Combinatie) vandaan komt of zelfs nog nooit van de club hebben gehoord. Afgelopen seizoen was namelijk tot dusver het enige seizoen dat de vereniging uit Hoornaar op het hoogste amateurniveau heeft gespeeld. Als debutant in de topklasse eindigden ze vervolgens op de veertiende plaats op ruime afstand van RVVH dat als enige team naar de hoofdklasse degradeerde. Pas op de laatste speeldag werd overigens duidelijk dat ze niet de nacompetitie voor behoud in moesten door een 1-2 overwinning bij Kozakken Boys. Hierdoor werd FC Lisse veroordeeld tot het spelen van beslissingswedstrijden, die ze overigens wonnen.

Uit de kelder naar de top
Laten we de kalender eens tien jaar terug slaan en kijken waar SteDoCo toen stond. Op zaterdag 2 september 2006 stond de uitwedstrijd tegen Lekvogels uit Lexmond op het programma. De 3-4 overwinning was het begin van een fantastisch seizoen in de 4e klasse C van district Zuid 1. Met ruime voorsprong werd de ploeg kampioen en werd de (snelle) weg omhoog ingeslagen. Het seizoen er op geen kampioenschap maar wel promotie. Via de nacompetitie werd de 2de klasse bereikt. Na een jaartje "wennen" was er in 2010 weer promotie. Vanwege de invoering van de topklasse was een tweede plaats voldoende om te promoveren naar de 1ste klasse. Het eerste seizoen deden ze het direct aardig. Uiteindelijk werden ze keurig zevende, prima resultaat als debutant. Maar het jaar erna was het opnieuw raak: kampioen! En zo kwam de vereniging die tot 1996 nog in de afdeling Dordrecht speelde nu in de hoofdklasse terecht. Hier duurde het iets langer voordat er opnieuw promotie werd afgewongen. Na drie seizoenen kon in 2015 de kampioensvlag gehesen worden. De kleine club uit Hoornaar was er in tien jaar in geslaagd om uit de kelder van het amateurvoetbal te promoveren naar de hoogste klasse. Een prestatie van formaat.
Dit seizoen begonnen ze aardig met een 0-0 gelijkspel bij IJsselmeervogels om een week later in eigen huis een 2-0 voorsprong te verspelen tegen Scheveningen (2-3). Vorige week was er eveneens een doelpuntloos gelijkspel en wel tegen DVS '33.

Nu wel loon naar werken
Voor Jong FC Volendam stond vorige week de lastige wedstrijd tegen Quick Boys op het programma. Vooral de eerste helft was de thuisploeg de betere op het veld, maar na het laatste fluitsignaal was iedereen die Volendam een warm hart toedraagt ook erg opgelucht dat de 1-0 nog op het bord stond. Ondanks enorme druk kon er voorkomen worden dat er punten verspeeld werden. Een mooie opsteker voor de ploeg die het in de eerste twee wedstrijden in de slotfase mis zag gaan. Zaterdag dus naar de vereniging waar we twee bekende sponsoren uit Volendam tegen zullen komen. Want zowel Kras Recycling en Jan Smit zijn beiden sponsor van de club uit Hoornaar.

Arbitrage
De wedstrijd van zaterdag zal onder leiding staan van de heer Marcel Roeleveld uit Vinkeveen. Vorige week floot hij de Friese derby tussen ONS Boso Sneek en Harkemase Boys (1-0).

Via ons Twitteraccount @fcvolendam is de wedstrijd zaterdag weer live te volgen. Hashtag van de wedstrijd is #stevol. De wedstrijd in Hoornaar begint om 14:30 uur.