Zevenklapper voor FC Volendam tegen FC Dordrecht

• vrijdag, 23 okt 2020

Na overwinningen tegen Jong PSV en Jong AZ stond voor FC Volendam vanavond het duel tegen FC Dordrecht op het programma. In de basisopstelling viel een wijziging te noteren ten opzichte van de winstpartij in Wijdewormer: Samuele Mulattieri was in de spits de vervanger van Martijn Kaars. Het bleek een goede zet, want de Italiaan was gelijk goed voor twee treffers. Het bleek uiteindelijk de opmaat naar een reuzenoverwinning: 7-1.

Niet alleen het Nieuwe Oranje ging met een goed gevoel de wedstrijd in. De gasten uit Dordrecht deden dat ook. Immers, zij hielden Almere City FC in de vorige speelronde knap op een 2-2 gelijkspel. Niettemin stond er na zeven minuten al een 2-0 voorsprong voor FC Volendam op het bord. Eerst was het Francesco Antonucci die in het derde duel op rij een goal maakte. Niet veel later scoorde Derry John Murkin op vrijwel identieke wijze als tegen Jong AZ, na een aanval over heel wat Volendammer schijven.

Mulattieri

Hoewel de thuisclub de touwtjes in handen had kwamen de Dordtenaren ook tot een aantal kansen, waarbij Nordin Bakker eenmaal zeer fraai een tegengoal weerhield. Aan de andere kan was het wel raak. Na een prachtige actie legde Ibrahim El Kadiri de bal panklaar op het hoofd van Samuele Mulattieri: 3-0 na 33 minuten. In blessuretijd knikte de Italiaan de 4-0 binnen, ditmaal na een perfecte assist van Derry John Murkin.

Na de thee kwam de thuisclub niet scherp uit de kleedkamer. Gianni dos Santos maakte na drie minuten de 4-1, nadat daarvoor al een signaal was afgegeven. Trainer Jonk bracht vervolgens Jari Vlak en Leon Maloney voor Mohamed Betti en Samuele Mulattieri. Met nog een klein half uur op de klok hadden de gasten een enorm grote kans op de 4-2, maar de paal hielp FC Volendam een handje.

Debutant

Dean James werd ook nog zijn debuut gegund. Samen met Samir ben Sallam kwamen zij voor Boy Deul en Nick Doodeman. Niet veel later lag de 5-1 in het net. Een assist op maat van Leon Maloney zorgde door de tweede treffer van Derry John Murkin deze avond. Murkin zette even later Martijn Kaars voor keeper Swolfs. Met een subtiele stift maakte de Monnickendammer 6-1. Dean James zette de kers op de taart. De debutant scoorde met een prachtige volley de 7-1. Het werd uiteindelijk een monsterzege, waarmee duidelijk werd gemaakt dat de vorm gevonden is. Het is voor het eerst sinds 1982 dat FC Volendam zeven treffers maakte in één wedstrijd.

Na een periode van drie wedstrijden in een week heeft het team van Wim Jonk nu negen dagen om toe te werken naar de volgende wedstrijd. Op zondag 1 november is, opnieuw in het eigen Kras Stadion, FC Eindhoven de opponent. Om 12:15 uur wordt er dan afgetrapt.

Scoreverloop
4' Francesco Antonucci 1 - 0
8' Derry John Murkin 2 - 0
34' Samuele Mulattieri 3 - 0
45+1' Samuele Mulattieri 4 - 0
47' Dos Santos 4 - 1
79' Derry John Murkin 5 - 1
83' Martijn Kaars 6 - 1
88' Dean James 7 - 1

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker; Mohamed Betti (52' Jari Vlak), Brian Plat, Marco Tol, Derry John Murkin; Boy Deul (75' Samir Ben Sallam), Alex Plat, Francesco Antonucci; Nick Doodeman (75' Dean James), Samuele Mulattieri (61' Leon Maloney), Ibrahim El Kadiri (46' Martijn Kaars).

Opstelling FC Dordrecht:
Anthony Swolfs; Ozgür Aktas (46' Julius Bliek), Nikki Baggerman (46' Kürsad Sürmeli), Kevin Jansen (46' Mathis Suray), Nikolas Agrafiotis, Matthew Bondswell, Dehninio Muringen (75' Bradley Vliet), Richie Musaba (86' Veron Parkes), Kevin Vermeulen, Gianni dos Santos, Robin Polley.

Tekst: Richard de Weijze
Foto's: Fred Rotgans & Pro Shots