Het thuisfront achter Gerry Koning

• vrijdag, 30 sep 2011

Jaap Koning: “Het leren heeft hij van zijn moeder”

Klaas, Jaap en Gerry Koning. De bekendste bij de oudere supporters is de legendarische Klaas Koning, de grootvader van Gerry. Hij genoot bekendheid als ’Not’, ’de Not’ en Not Koning. Hij speelde bijna 25 jaar in het eerste elftal. Van die 25 jaar maakte hij twee jaar (seizoenen 1955-1956 en 1956-1957) profvoetbal mee. Van zijn salaris als profvoetballer kon hij het zich veroorloven om een televisie aan te schaffen in huis. Op een andere manier leverde zijn voetbalhobby hem ook nog voordelen op. In de crisisjaren was hij werkloos. Hij zou naar Stormvogels en meldde dat bij voorzitter Konings. Die wilde hem graag behouden voor Volendam en stuurde hem door naar directeur Payens van het gasbedrijf in Edam. Konings was tevens wethouder en wist dat ze daar volk konden gebruiken. Het voetballen leverde Klaas Koning op die manier een baan voor het leven op.

In het boek ’75 jaar Voetbal in Volendam 1920-1995’ valt nog veel meer te lezen over Not Koning, die de prehistorie en de onhygiënische toestanden van het voetbal heeft meegemaakt. Douches waren er niet. Bij Zwartemeer in het Drentse Klazinaveen kregen de Volendammers een kommetje, even groter als een koppie, en daar moesten ze hun hele lijf mee doen. Dat kon natuurlijk niet. En als ze met-de-broek-af moesten, konden ze terecht achter het kleedhok in het korenveld.

Jaap Koning, de zoon van Not en vader van Gerry, heeft zijn vader nog zien voetballen. “Mijn vader heb ik vanaf mijn vierde jaar zien voetballen. Als ik niet mocht kijken, mocht mijn vader niet meedoen van mijn moeder”, lacht Jaap. “Volendam speelde toen nog op het terrein tegenover de kerk. Mijn vader was linksbuiten. Hij heeft 12 keer in het nationale katholieke elftal gespeeld.”

Kampioensfeestje
Jouw vader was een geweldige voetballer hè? “Ja, ze zeiden van wel”, laat Jaap die beoordeling graag aan anderen over. Jaap zelf zat bij de selectie van Volendam van 1964 tot 1967. “Ik heb nog een half jaar in het eerste met Dick Tol gespeeld. Ik was niet zo goed. Mijn positie was rechtshalf of linkshalf. Ik heb tot mijn 45e gevoetbald. In de zaterdag met onder andere Klaas Karregat, Harmen Veerman en Thijs Bond. In de zaterdag 1, daarna in de zaterdag 2 en elk jaar ging het een stapje terug tot aan zaterdag 10. Elk jaar hadden we een kampioensfeestje.”
“Gerry ging op zijn 8e jaar op de voetbal. Ik was voor die tijd altijd al met hem aan het voetballen. Hij is rechtsbenig, maar kan ook links goed uit de voeten. Ik gooide de bal altijd voor zijn linkerbeen. Ik zag het vroeger al jong met hem zitten. Op zijn 18e kwam hij in het eerste.”

Oude nest
Dat Gerry voor de derde keer op het oude nest is teruggekeerd, is een vermelding in het Guinnees World Records Book waard. Hij maakte uitstapjes naar Excelsior, RBC en Heerenveen. Vader Jaap: “In Heerenveen ben ik zelden geweest. Te ver. En je was elke keer een tank benzine kwijt. Ja, toen Gerry bij Excelsior speelde, bezocht ik wel wedstrijden in Rotterdam, maar toen had ik nog een klussie.”
Jaap Koning is nog dagelijks bij FC Volendam te vinden. Hij legt met de oud-spelers Dick Bond, Ben Steur en Jan Kroon een kaartje in de koffiekamer, kijkt bij de training en kaart met zijn leeftijdgenoten na over de gespeelde wedstrijden. “Ja, Gerry werd er tegen Cambuur uitgehaald door de trainer. Hij zat niet goed in de wedstrijd. Stond aan de verkeerde kant te dekken. Maar meer wil ik over die wedstrijd niet zeggen.”

Te kritisch
“Laatst hadden we in de koffiekamer ook een voetbaldiscussie. Zat onder andere Henk Kras er ook bij. Bleek er achteraf een journalist van Voetbal International mee te luisteren. Heel artikel over Volendam in de VI. Kwam Gerry boos naar het hek gerend en kreeg ik de volle laag over me heen. Sindsdien zijn we wat voorzichtiger geworden. Ja, wij zijn misschien wel te kritisch. Ik heb weleens kritiek op het spel van Gerry, maar als ie me dan later uitlegt waarom het zus en zo ging, krijg je er weer een heel andere kijk op. Ja, ik denk dat ie zijn top gehad heeft. Bij Heerenveen heeft hij vorig seizoen 16 keer meegedaan in de eredivisie. Ik vond zijn beste seizoen het jaar dat Volendam de laatste keer in de eredivisie speelde. Voor FC Volendam kan hij in de eerste divisie nog van grote waarde zijn met zijn routine. We spreken elkaar dagelijks. Nee, nooit direct na afloop van een wedstrijd. Daar hield ik zelf ook niet van. Ik let tijdens een wedstrijd niet speciaal op hem. Ik kijk naar het voetbal in zijn totaliteit. Tegen FC Zwolle wist niemand meer waar ie lopen moest. Gelukkig hebben de jongens zich afgelopen week goed hersteld door de bekerwedstrijd tegen UNA Brinvast in Veldhoven met 3-1 te winnen en Emmen met 4-0 op eigen veld te verslaan.”

Actuaris
Gerry is naast zijn baan als voetballer nog tien uur per week werkzaam bij een consultancybureau als actuaris.
Hij houdt zich beroepshalve bezig met het doorrekenen en evalueren van risico’s. Dat kan voor verzekeraars zijn, maar ook voor pensioenfondsen. Jaap Koning: “Er zit een goede kop op Gerry. Hij is doctorandus. Dat leren heeft hij van zijn moeder. Zijn moeder is ook een grote voetballiefhebber. Gerry’s vrouw heeft een vaste plaats op de tribune en zijn zus Mireille kijkt ook altijd. En als die niet kan, gaat haar zoontje Sam mee naar het stadion. Gerry wens ik altijd succes en hij zwaait altijd even naar ons als ie het veld opkomt.

{foto1}
Jaap (Not) Koning: “Ik gooide de bal altijd voor Gerry’s linkerbeen.” (Foto: Erna Apeldoorn)